Eten voor twee?

Eten tijdens je zwangerschap, wat kan je het beste eten en wat niet om jou gezondheid en die van je baby zo goed mogelijk te ondersteunen?

De meeste vrouwen weten dat wat zij eten tijdens hun zwangerschap belangrijke effecten op hun gezondheid en die van hun baby heeft.

Echter, weinig vrouwen weten precies wat ze het beste kunnen eten en wat niet. Hoe eet ik gezond voor mijzelf en mijn baby? Hoe voorkom ik overgewicht ? Hoe voorkom ik zwangerschapsdiabetes?

 

Zwangerschap betekent bouwen!

Wanneer je zwanger bent is je lichaam aan het bouwen, net als gewichtheffers werken aan het bouwen van spierweefsel na hun krachttraining sessies, bouwt jouw lichaam in plaats van je eigen spierweefsel dat van jouw baby.

Daarom is het belangrijk dat je tijdens je zwangerschap meer calorieën binnen krijgt, meer eiwitten, vetten en koolhydraten en meer vitaminen en mineralen dan normaal.

 

Hoeveel extra moet je eten?

Uit onderzoek blijkt dat 300 tot 500 calorieën per dag extra voldoende is. Wanneer je regelmatig sport, zal je meer richting de 500 extra calorieën per dag gaan. Wanneer je niet regelmatig sport is 300 calorieën per dag extra voldoende.

Natuurlijk wil je dat deze extra’s vol vitamine en mineralen zitten. Zorg ervoor dat je de juiste keuzes maakt!

 

Zwangerschap en gewichtstoename

Hoe weet ik dat ik genoeg eet? Wat is een gezonde gewichtstoename?

Hieronder enkele richtlijnen om het simpel te maken:

  • Vrouwen die beginnen met ondergewicht komen tussen de 13 en 18 kilo aan.
  • Vrouwen die op een normaal gewicht beginnen komen tussen de 10 en 15 kilo aan.
  • Vrouwen die beginnen met overgewicht komen tussen de 7 en 11 kilo aan.
  • Vrouwen die kleiner zijn dan 1.60m komen tussen de 7 en 15 kilo aan.

Ik begrijp en weet dat veel vrouwen veel meer gewicht aankomen dan dit.

Er zijn een aantal scenario’s waarbij dat een noodzakelijk gevolg is van complicaties tijdens de zwangerschap.

Maar voor de meeste gezonde zwangerschappen geldt, dat met de juiste lichaamsbeweging in combinatie met de juiste voeding in de juiste hoeveelheden, overtollige kilo’s aankomen te voorkomen is.

Neem voor meer informatie, uiteraard geheel vrijblijvend, contact met mij op.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This