Verslaafd aan eten !

Gezond eten en afvallen lijkt ronduit onmogelijk voor veel mensen.

Ondanks hun beste bedoelingen, eten ze herhaaldelijk grote hoeveelheden ongezond voedsel, ook al weten ze dat het slecht voor ze is.

De waarheid is… de effecten van bepaalde voedingsmiddelen op de hersenen kan leiden tot een verslaving.

Eetverslaving is een zeer ernstig probleem en een van de belangrijkste redenen waarom sommige mensen zichzelf niet kunnen beheersen, hoe hard ze dat ook proberen.

Wat is eetverslaving?

Eetverslaving is heel eenvoudig het verslaafd zijn aan “junkfood” op dezelfde manier als drugsverslaafden verslaafd zijn aan drugs.
Het gaat om dezelfde gebieden in de hersenen, dezelfde neurotransmitters en veel van de verschijningsvormen zijn identiek.

Eetverslaving is een relatief nieuwe (en omstreden) term en er zijn geen goede statistieken beschikbaar over hoe vaak het voorkomt.

 

Hoe werkt het ?

Veel bewerkt voedsel heeft een krachtig effect op het “beloning” stelsel in de hersenen .

“Junkfood” lijkt het meest problematische te zijn, maar bijvoorbeeld ook levensmiddelen die suiker of tarwe, of beide bevatten.

Eetverslaving gaat niet over een gebrek aan wilskracht maar wordt veroorzaakt door een intens signaal van de hersenen.

De hersenen worden het onschuldige slachtoffer van bepaalde stoffen – bijvoorbeeld alcohol, cocaïne, nicotine of heroïne, maar ook bepaalde gedragingen zoals eten, gokken of seksuele activiteit.

De drugs of de neurochemicaliën geproduceerd door bepaald gedrag overmeesteren en buigen normale reacties van de hersenen om en nemen daarmee de controle over.

 

8 symptomen van eetverslaving

Net als met andere verslavingen, is eetverslaving gebaseerd op gedragssymptomen.

Hier zijn 8 voorkomende symptomen die kenmerkend zijn voor voedsel verslaafden:

  1. Je hebt vaak verlangen naar bepaalde voedingsmiddelen, ondanks een vol gevoel en ondanks dat je net een voedzame maaltijd gegeten hebt.
  2. Wanneer je begint met het eten van iets waar je steeds zin in hebt, eet je vaak veel meer dan je bedoeling was.
  3. Wanneer je een vreetbui hebt eet je door tot het punt dat je extreem vol zit.
  4. Je voelt je vaak schuldig na het eten van bepaalde voedingsmiddelen, maar kort daarna eet je het weer.
  5. Je maakt soms excuses in je hoofd waarom je er naar verlangt bepaalde dingen te eten.
  6. Je hebt herhaaldelijk geprobeerd om te stoppen met eten of het anders te doen (inclusief cheat maaltijden / dagen), maar het is nog nooit gelukt.
  7. Je verbergt vaak je consumptie van ongezond voedsel voor anderen.
  8. Je voelt je niet in staat om grote hoeveelheden ongezond voedsel te laten staan, ondanks de wetenschap dat het ongezond is en je gewicht toeneemt.

Als 4-5 van deze symptomen herkenbaar voor je zijn, dan heb je waarschijnlijk een ernstig probleem met voedsel.

Wanneer het er 6 of meer zijn dan ben je waarschijnlijk een eetverslaafde.

Hoewel over de term ‘eetverslaving’ vaak lichtzinnig wordt gesproken, is deze verslaving is een serieuze zaak.

 

Drugs

Eetverslaving is hetzelfde als verslaving aan drugs … precies hetzelfde. De symptomen en denkprocessen zijn volledig identiek.

Het is alleen een andere stof en de sociale gevolgen zijn vaak minder ernstig.

Eetverslaving kan wel veel lichamelijke schade veroorzaken. Het kan leiden tot ernstige ziekten zoals bijvoorbeeld obesitas, type 2 diabetes, hartziekte, kanker, ziekte van Alzheimer, artritis en depressies, om er maar een paar te noemen.

Maar je hebt nog grotere redenen om te stoppen dan sommige onbekende ziekte die je in de toekomst zou kunnen krijgen.

Eetverslaving verpest je leven ...

Het ontbreekt je aan gevoel van eigenwaarde, je voelt je ongelukkig in je lichaam en het kan je leven een hel maken.

De ernst van het zijn van een eetverslaafde kan niet worden onderschat. Dit is een probleem dat levens ruïneert, mensen doodt. Letterlijk.

 

Wanneer je niet volledig stopt blijf je verslaafd!

Een ex-roker die een trekje van een sigaret neemt zal weer verslaafd weer worden …. Een alcoholist die een slok bier neemt zal terugvallen, met alle verschrikkelijke gevolgen.

Er is geen andere manier. Dit is gewoon hoe verslaving werkt.

Voedsel verslaving is niet anders. Een hap van de taart, een slok cola, een “cheat” maaltijd, dat is alles wat nodig is.

Natuurlijk, we moeten allemaal eten. Anders sterven we van de honger. Maar niemand heeft suiker, geraffineerde tarwe of moderne junkfood nodig waardoor mensen de controle over eten verliezen.

De meeste voedsel verslaafden zullen nooit in staat zijn om junk food te eten zoals “gewone” mensen dat doen. Dat is de harde waarheid.

Maar wanneer je erin slaagt om voeding te laten staan waardoor je getriggert wordt dan ben je in staat om gezond te eten en gewicht te verliezen zonder problemen.

De waarheid is … volledige onthouding is het enige dat betrouwbaar werkt tegen verslaving. Hoe eerder je dat accepteert, hoe sneller je zal herstellen.

Hoewel het “alles met mate” kan werken voor sommige mensen, is dit advies  een complete ramp voor voedsel verslaafden.

Als het gaat om verslaving, gematigdheid mislukt. Elke keer.

De eenvoudige (maar niet eenvoudig) oplossing tot verslaving is het vermijden van de verslavende stof ten allen tijde.

Volledig vermijden van junkfood kan onmogelijk lijken.

Deze voedingsmiddelen vind je overal en zijn een belangrijk onderdeel van onze cultuur.

Maar geloof me … als je eenmaal de beslissing neemt om ze nooit meer te eten, wordt het daadwerkelijk vermijden makkelijker. Wanneer je besluit om ze volledig te vermijden, dan is er geen noodzaak meer om iets te rechtvaardigen in je hoofd en de onbedwingbare trek zal misschien niet eens opdagen.

Veel mensen die dit gedaan hebben hunkeren niet meer naar ongezond eten.

 

Voor- en nadelen

Als je nog twijfelt en niet zeker weet of dit het offer waard is, maak dan een lijst van de voor-en nadelen.

Voordelen kunnen zijn: Ik zal gewicht te verliezen, ik zal  langer leven,  ik zal meer energie hebben, mezelf elke dag beter voelen, een goed voorbeeld zijn voor mijn kinderen etc.

Nadelen kunnen zijn: Ik zal niet in staat zijn om ijs te eten met mijn familie, geen koekjes bij de koffie, misschien moet ik andere keuzes qua eten maken … (De meeste van deze sociale dilemma’s kunnen gemakkelijk worden opgelost).

Schrijf alles op, ongeacht hoe raar of onmogelijk het lijkt. Dan zet je twee lijsten naast elkaar en vraag jezelf af: Is het de moeite waard?

Als het antwoord is een volmondig “JA” is – dan kan je er zeker van zijn dat je het juiste doet.

 

Voorbereiding

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om jezelf voor te bereiden en om de overgang zo gemakkelijk mogelijk te maken:

  • Trigger Foods: Maak een lijst van het voedsel waarbij je de neiging hebt om te hunkeren en bunkeren. Het is noodzakelijk om dit “trigger voedsel” volledig te vermijden.
  • Restaurants: Maak een lijst van plaatsen waar ze gezonde dingen op het menu hebben Dit is belangrijk en kan voorkomen dat je een terugval krijgt wanneer je merkt dat je honger hebt en geen zin hebt om te koken.
  • Wat te eten: Denk er van tevoren over na wat je gaat eten. Bij voorkeur gezonde voedingsmiddelen die je lekker vindt en al regelmatig eet.
  • Voors en tegens: Overweeg het maken van meerdere kopieën van je “voors en tegens” lijst. Bewaar een kopie in je keuken, dashboardkastje en portemonnee. Soms heb je een reminder nodig waarom je dit doen moet.

 

NO Diet

Het is belangrijk om niet op ‘dieet’ te gaan. Zet gewichtsverlies tenminste 1 tot 3 maanden “on hold”.
Het overwinnen van een eetverslaving is al moeilijk genoeg. Honger krijgen en jezelf nog meer beperkingen op leggen maakt het nog moeilijker en de kans op mislukken groter.

Plan een datum, nu, misschien dit weekend of volgende week.
Vanaf deze dag zal je nooit geen eten meer aanraken waaraan jij verslaafd bent. Niet één hap, nooit meer.

Als je uiteindelijk terugvalt en de controle verliest, dan ben je niet alleen. Wanneer het gaat om verslaving is een terugval eerder een regel dan een uitzondering.

De meeste mensen hebben een geschiedenis van een aantal mislukte pogingen voordat ze erin slagen op de lange termijn.

Maar als je vaak terugvalt, dan heeft het geen zin om het zelf steeds weer opnieuw te proberen. Als je honderd keer hebt gefaald, dan is er bijna geen kans van slagen bij de volgende poging.

 

DO something

Wat je ook doet, doe iets !
Eetverslaving is een probleem dat zelden vanzelf over gaat. Tenzij je er wat aan doet, is de kans groot dat het alleen maar erger wordt na verloop van tijd .

Als jij dit probleem hebt, dan moet je nu iets doen, of het zal je leven blijven beheersen!

 

 

Pin It on Pinterest

Share This