Een paar dingen om over na te denken!

Het eerste wat mensen vaak doen wanneer ze niet snel genoeg gewicht verliezen is minder eten en meer doen. En dan met name cardio training.
Je hebt meestal snel resultaat op de weegschaal, maar realiseer je je wat de nadelen zijn ?

Een paar dingen om over na te denken…

 

Snelle metabole adaptatie

In principe betekent dit dat je lichaam snel gewend is aan wat je doet en steeds meer en meer activiteit zal vragen, en je steeds minder en minder calorieën kan eten voor jouw optimale resultaat. Kan het je niets schelen? Wie heeft er eigenlijk eten nodig, toch?

Je verliest niet alleen vet!

Het zal ertoe leiden dat je vetvrije massa verliest. Hoe dan ook, je wilde er toch niet gespierd uitzien… Het punt is dat het niet alleen gaat om spiermassa. Hoe zit het met het functioneren van je hersenen? Je herinneringen zijn nog steeds belangrijk toch? Botmassa ? Al deze dingen worden beïnvloed.

Hormoonspiegels dalen en raken uit balans

Vetverlies zal vertragen, je ziet er ‘skinny fat’ uit, je maandelijkse cyclus wordt een nachtmerrie, je bent prikkelbaar, je hebt continu honger, je slaapt niet goed, het leven ziet er minder rooskleurig uit. Kan nooit aan je gedrag liggen, je leeft toch gewoon gezond ?!

Tijd

Je hebt geen tijd meer voor familie en vrienden, want je bent urenlang in de sportschool. Zij begrijpen je toewijding niet, dus vermijden is het beste. Trouwens, al had je wel tijd, waar haal je de energie vandaan?

Heb je kinderen?

Ineens vragen je kinderen zich af of ze niet te veel eten, of ze er niet te dik uitzien in het zwembad, of zij zich moeten schamen voor het lichaam wat ze zien in de spiegel! Ten slotte vindt mijn moeder of vader zichzelf te dik en ik heb ook een buik!

Je kunt een eetstoornis ontwikkelen

Niet iedereen die lijdt aan een eetstoornis had een slechte jeugd of een traumatisch verleden. Issues met eten kunnen ontstaan door te weinig eten en een te strak dieet.

 

Het is zo veel moeilijker om in de toekomst gewicht te verliezen.
Het kan nu voor je werken, maar als je niet in staat bent nog meer cardio te doen en je kunt niet nog minder gaan eten dan zul je meer moeten gaan eten!

Je zult ervaren dat je lichaam vecht om zichzelf terug in de homeostase te brengen.
Gedurende die tijd kan je zelfs zwaarder worden dan toen je begon omdat je lichaam je wil beschermen tegen toekomstige honger.

Wees eerlijk, is wat je ziet in de spiegel ooit goed genoeg? Waarschijnlijk niet.
We streven allemaal naar constante verbetering, en dat is ok.

Het wordt alleen gemakkelijk een obsessie omdat je in jouw ogen nooit snel genoeg resultaat ziet.
Je lichaam houdt er niet van om gedwongen te worden en heeft een heel arsenaal aan instrumenten om terug te vechten!

Focus je op vooruitgang en niet op perfectie.

More food is a good thing! Je wil niet steeds minder gaan eten.
Het doel is zo veel calorieën eten als je kunt, doe zo min mogelijk cardio en nog steeds vooruitgang zien.

Na verloop van tijd zul je veranderingen zien en blij zijn dat je het op een gezonde manier doet.

‘Take the slow road, because it is the sustainable one.’

 

Pin It on Pinterest

Share This