Honger of een gezonde eetlust?

Veel mensen weten het verschil niet tussen honger, een gezonde eetlust en een onbedwingbare trek, hoewel ze daar elke dag mee worstelen.

Wat is het verschil ? Handig om te weten wanneer je een gezond voedingspatroon wilt handhaven!

 

Honger

Je krijgt honger wanneer je bloedsuikerspiegels dalen en te laag zijn. Je hersenen sturen een signaal naar je buik, ‘Feed Me’!

Factoren die je bloedsuikerspiegel kunnen beïnvloeden zijn het aantal calorieën die je eet of drinkt, de verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten in je voeding, de hoeveelheid vezels die je eet en hoeveel water je drinkt.

 

Eetlust

Je eetlust is je verlangen om te eten en wordt o.a. beïnvloed door je stofwisseling.

Mensen met een snelle stofwisseling hebben een gezonde eetlust. Met gemak eten ze om de twee à drie uur een maaltijd.

Er zijn ook mensen die beweren nooit honger te hebben en niet kunnen eten wanneer ze wakker worden, zelfs niet wanneer ze de dag ervoor weinig gegeten hebben.

Dit kan een goed voorbeeld zijn van iemand die zijn of haar metabolisme heeft onderdrukt door ‘ondervoeding’, in de hoop gewicht te verliezen door middel van caloriebeperking.

Het onderdrukken van eetlust is heel gebruikelijk bij mensen die chronisch aan het diëten zijn, de calorieëntellers en de zogenaamde fitness fanaten die leven op proteïne repen en shakes.

 

De onbedwingbare trek

Het hunkeren naar eten (vreetbuien) is de meest gecompliceerde van allemaal, omdat er zoveel verschillende factoren, buiten de fysieke behoeften, invloed hebben op het hunkeren naar eten. Dit verlangen komt grotendeels voort uit:

  1. Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Wanneer je bijvoorbeeld een dieet volgt dat zeer laag in koolhydraten is, is het heel normaal dat je zin in koolhydraten krijgt, ook al krijg je voldoende calorieën binnen.
  2. Emotionele aspecten. Het emotionele aspect is het grootst wanneer het gaat om onbedwingbare trek of vreetbuien.  Je haat je baan, je kind heeft moeite op school, je relatie is over, je voelt je eenzaam… Je gaat eten wanneer je niet eens trek hebt!

Een andere valkuil waar je je bewust van moet zijn is dat te veel sporten je eetgedrag kan gaan beïnvloeden.

Te veel sporten kan een goed voedingspatroon volledig te niet doen. Hoe gezond en evenwichtig je ook eet, als je je lichaam overlaadt met spinning sessies, chronisch lange afstanden hardlopen en fietsen dan ga je de grenzen van je gezonde voedingspatroon overschrijden en kom je in een gevaarlijk gebied van een te lage bloedsuikerspiegel, honger en een onverzadigbare behoefte aan eten.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This