Train om beter te worden!

Bewegen en trainen, daar zit een groot verschil tussen. Vaak is dit ook het verschil tussen wel een geen resultaat en het verschil tussen geen motivatie en gemotiveerd blijven.

Hoe kan het dat ik geen resultaat heb terwijl ik veel beweeg en een paar keer per week sport ?
Herken jij jezelf hierin ?

Hetgeen wat je doet voelt veilig, je blijft binnen je comfort zone en je blijft doen wat je altijd al deed. Doorzettingsvermogen om het vol te houden heb je niet nodig met als gevolg dat je geen resultaat hebt. Om resultaat te halen zal je iets moeten veranderen, je moet gaan doen wat nodig is.

We weten allemaal dat bewegen gezond is, maar bewegen alleen is vaak niet voldoende voor het resultaat wat jij graag zou willen. Trainen zal zorgen voor resultaat en resultaat zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft.

 

Maar wat is trainen eigenlijk?

‘Het doelgericht verstoren van de homeostase (overload), in een specifieke motorische vaardigheid of een specifiek energiesysteem, met als doel een positieve adaptatie (=resultaat) in het gewenste systeem van een specifiek individu.’
(Bron: Overload Worldwide)

Voordat je begint met trainen wil je precies weten wat je doel is. Een doel kan bijvoorbeeld  afvallen, aankomen of conditieverbetering zijn.

 

Homeostase

Homeostase is het in evenwicht houden van alle functies in het lichaam en het vermogen van het lichaam dit evenwicht te behouden.  Dit evenwicht blijft stabiel ondanks invloeden vanuit de omgeving. Door middel van de juiste training wil je dit evenwicht verstoren zodat er een positieve aanpassing plaats gaat vinden.

 

Resultaat

Het gaat erom dat je vooruitgang boekt en beter wordt in het gewenste systeem waarin jij je evenwicht verstoord hebt.

Als je af wilt vallen wil je resultaat zien in de spiegel.
Wil je harder kunnen lopen dan wil je resultaat zien in je hardloopsessies.

Elke training moet gericht zijn op een ‘specifiek individu’!
Jij, ik, iedereen, elk lichaam is uniek!

 

 

Pin It on Pinterest

Share This